Wywar z siemienia lnianego – zastosowanie wyjątkowego kisielu

Wywar z siemienia lnianego – zastosowanie wyjątkowego kisielu

Kisiel lniany jest tak prosty i tani w przygotowaniu, a przy tym ma tak wiele nieocenionych właściwości, że grzechem byłoby go nie stosować. Jak zrobić kisiel z nasion lnu i kiedy go wykorzystać?

 

Najtańszy lek na świecie

Nasiona lnu zwyczajnego to nasz krajowy i absolutnie doskonały superfood. Ich działanie obejmuje profilaktykę nowotworów i miażdżycy, ma korzystny wpływ na funkcjonowanie układu pokarmowego, jest bardzo efektywne przy próbie wyregulowania pracy hormonów i najlepsze na infekcje górnych dróg oddechowych. Ponadto len fantastycznie stymuluje układ odpornościowy, a dodatkowo wzmacnia skórę, włosy i paznokcie. Co jeszcze? Owszem, len wspomaga także odchudzanie.

Siemię lniane można spożywać w formie ziaren, ale zawsze z dodatkiem wody. Inaczej ziarna zaczną pęcznieć w jelitach i mogą spowodować ich niedrożność. Sałatkę z dodatkiem ziarenek lnu warto więc czymś zapić. Można też len bez obaw spożywać w formie kisielu. Taki kisiel nie tylko zapobiegnie zaczopowaniu jelit, ale i świetnie nawodni organizm. Na co i kiedy stosować kisiel z lnu?

Na gardło. Bolące, drapiące, podrażnione gardło potrzebuje czegoś osłonowego i nawilżającego. Lniany kisiel sprawdza się tu znakomicie i nie ma skutków ubocznych. Powleka gardło warstwą osłonową, łagodząc stan zapalny.

Na osłabione włosy. Przecedzony kisiel z siemienia lnianego możemy stosować jako maskę, która nawilży i wzmocni włosy oraz nada im połysk. Również picie lnu w takiej postaci wpływa pozytywnie na kondycję włosów.

Na problemy gastryczne. Kisiel z lnu wspomaga jelita zarówno przy zaparciach, jak i biegunkach. Zawiera polisacharydy śluzowe, regulujące pracę układu pokarmowego.

Na huśtawki hormonalne. Len zawiera bogactwo fitoestrogenów, związków mineralnych, witamin i kwasów omega-3. Można go popijać podczas menopauzy, w ciąży i przed okresem.

Profilaktycznie. Zawarte w lnie nienasycone kwasy tłuszczowe, polisacharydy, lignany i flawonoidy normują ciśnienie krwi, chronią przed nowotworami oraz zapobiegają miażdżycy i otyłości.

 

Jak przygotować kisiel lniany

Łyżkę siemienia lnianego zalewamy szklanką wody, zagotowujemy i gotujemy jeszcze 5 minut. Do smaku możemy dodać sok z owoców czarnego bzu, cynamon, imbir, goździki czy zioła. Możemy, lecz nie musimy kisielu przecedzać.