Suplementy diety na odporność – czy rzeczywiście działają?

Suplementy diety na odporność – czy rzeczywiście działają?

Kiedy nadchodzi sezon jesienno-zimowy, często zaczynamy zastanawiać się nad sposobami podwyższenia swojej odporności. Wszystko po to, aby uchronić się przed powszechnymi w tym okresie chorobami, takimi jak przeziębienie czy grypa.

Dlaczego niektórych praktycznie nigdy nie dopadają żadne infekcje, a inni co chwila muszą walczyć z uporczywymi przeziębieniami, stanami zapalnymi i innymi dolegliwościami tego typu? Dużo zależy od indywidualnej odporności – a to, w jakiej kondycji jest nasz układ immunologiczny, zależy z kolei od szeregu czynników. Sporą rolę odgrywają tu predyspozycje genetyczne, a także przebyte choroby oraz warunki pracy czy środowisko życia. 

Jeśli chcemy podbudować nasz system immunologiczny, aby skutecznie chronił organizm przed atakami bakterii i wirusów, powinniśmy przede wszystkim zadbać o właściwą dietę. Jednym ze składników, który powinien się w niej znaleźć i który powoduje wzrost odporności, jest czosnek. Jeśli szczególnie przeszkadza nam jego ostry aromat, możemy skorzystać z bezzapachowego czosnku w kapsułkach. Można też zapoznać się z innymi suplementami diety na odporność, które licznie pojawiają się ostatnimi czasy w aptekach. I tu powstają pytania. Na który preparat warto się zdecydować? Co działa najefektywniej, a co raczej nie da nam żadnych rezultatów? 

Warto na przykład profilaktycznie przyjmować tabletki zawierające w sobie rutynę i witaminę C. Substancje te powodują uszczelnienie naczyń krwionośnych, wzmacniają odporność, a także niwelują ryzyko wystąpienia infekcji. Warto zwrócić też uwagę na preparaty zawierające w składzie chińską, znaną od tysięcy lat, roślinę leczniczą, czyli żeń-szeń oraz nieoceniony w budowaniu odporności tran. 

Niezależnie od tego, na jaki suplement diety się zdecydujemy, pamiętajmy, że powinien być to jedynie dodatek do kompleksowego budowania odporności poprzez właściwy tryb życia. Zdrowa dieta obfita we wszystkie ważne składniki odżywcze, regularnie uprawiany sport, adekwatny do aury sposób ubierania się, częste przebywanie na świeżym powietrzu – oto ważne dla układu odpornościowego czynniki.