Sport dla seniorów - bezpieczna aktywność fizyczna

Sport dla seniorów - bezpieczna aktywność fizyczna

Seniorzy nie tylko mogą, ale i nawet powinni podejmować aktywność fizyczną dopasowaną do swoich możliwości. Zdrowy tryb życia nie jest zarezerwowany dla żadnej grupy wiekowej, a większość teorii mówiących o niebezpieczeństwie i urazach można potraktować jako mity. Jaką aktywność fizyczną wybrać?

Pierwszy priorytet – wizyta u lekarza

Nie od dziś wiadomo, że aktywność fizyczna wydłuża prognozowaną długość życia osoby w podeszłym wieku. Siedzący tryb życia jest przyczyną spadku wydolności fizycznej, zmniejszenia siły mięśni, problemów ze stawami, a nawet gorszego samopoczucia. Warto więc zadbać o siebie, jednak przed rozpoczęciem jakiejkolwiek aktywności fizycznej każdy senior powinien priorytetowo skonsultować się ze swoim lekarzem. Dlaczego? Tylko w taki sposób można dobrać rodzaj aktywności fizycznej, który będzie całkowicie bezpieczny i bezkontuzyjny dla seniora.

 

Trójkołowce – wygodnie, lekko i bezpiecznie

Rowery trójkołowe kojarzone są głównie z drobnymi sprzętami dla dzieci, które stawiają swoje pierwsze kroki w rowerowym świecie. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że istnieją także rowery trójkołowe dla dorosłych. Zostały one stworzone z myślą o seniorach z ograniczonymi funkcjami ruchowymi, mających problemy zdrowotne. Trójkołowce cechują się wygodą, łatwością użytkowania oraz przede wszystkim bezpieczeństwem. Rower trójkołowy pozwala na przemieszczanie się na duże odległości przy niewielkim nakładzie sił. Nie jest konieczne utrzymywanie równowagi podczas jazdy. Tego typu rowerem można jeździć np. po mieście. Bez problemu pokona on nawet wysokie krawężniki i równie dobrze spisze się na miękkim podłożu – w parku lub lesie.

Cena roweru trójkołowego nie różni się od kwoty, jaką trzeba wydać na zwykły rower górski lub szosowy renomowanej marki. Szeroki wybór trójkołowców i licznych dodatków do tego typu sprzętu można znaleźć pod tym linkiem: https://gamareha.pl/72-rowery-trojkolowe-rehtime. Warto dodać, że rehabilitacyjny rower trójkołowy to świetna forma codziennego transportu dla seniora. Wzmacnia on kończyny dolne, poprawia kondycję i siłę mięśni, a także polepsza przemianę materii.

 

Aktywność na świeżym powietrzu – spacer i nordic walking

Rower trójkołowy to świetne rozwiązanie, pozwalające aktywnie spędzać czas na świeżym powietrzu – to właśnie taką formę aktywności zalecają wszyscy lekarze. Alternatywą dla trójkołowca z pewnością będą spacery, których zalety są nie do przecenienia. Przede wszystkim jest to rodzaj ruchu całkowicie naturalny dla organizmu seniora. Tym samym spacery uważane są za najbezpieczniejszą formę rekreacji. Już kwadrans regularnych spacerów pozwala na odpowiednie dotlenienie organizmu, naturalne doładowanie energetyczne oraz przeciwdziała takim chorobom jak otyłość, miażdżyca, nadciśnienie czy silne bóle kręgosłupa. Spacerować można na kilka sposobów, jednym z nich jest niezwykle popularny ostatnimi czasy nordic walking, czyli legendarny spacer z kijkami.

Nordic walking to prosta droga do tego, aby nauczyć się uprawiania narciarstwa biegowego. Ten sport można praktykować niemal wszędzie. Na ulicy, w parku lub w lesie. Zachowuje on wszystkie zalety tradycyjnego spaceru, a w dodatku poprawia sprawność fizyczną. Taka wędrówka daje te same korzyści co bieganie, jednak nie obciąża nadmiernie stawów i kręgosłupa seniora.

 

Rower trójkołowy dla dorosłych, tradycyjne spacery oraz wędrówki z kijkami to najpopularniejsze i najbezpieczniejsze formy aktywności fizycznej dla każdego seniora. Rekreacja u osób w podeszłym wieku jest bardzo ważna. Nie tylko pozwala wydłużyć prognozowaną długość życia, ale poprawia również kondycję i samopoczucie osoby starszej. Częste przebywanie na świeżym powietrzu w sposób naturalny doładowuje energetycznie.