Sport a dieta: co jeść przed i po treningu?

Sport a dieta: co jeść przed i po treningu?

Uprawiając sport, powinniśmy szczególnie uważać na dietę, którą stosujemy. Musi być wartościowa, odpowiednio zrównoważona i dostarczać nam niezbędnej energii.

Jak powinno wyglądać menu parającej się sportem osoby? Co najlepiej spożywać przed treningiem, a co po i w jakich ilościach? Zacznijmy właśnie od tych ilości. Przystępowanie do wysiłku fizycznego z pełnym żołądkiem nie jest zbyt dobrym pomysłem, tak samo, jak przystępowanie do niego z żołądkiem pustym. Tu żadna skrajność nie ma racji bytu, najlepiej zatem spożyć spory posiłek, ale około dwie godziny przed treningiem, tak, aby organizm na spokojnie mógł przeprowadzić proces trawienia. Na jakie dania najlepiej postawić, a jakich unikać? Potrawa zjedzona przed treningiem powinna z jednej strony dać nam spory zastrzyk kalorii, a co za tym idzie, materiału energetycznego, ale z drugiej strony, nie powinna zbytnio obciążać żołądka. Lekkostrawne dania złożone z chudych mięs, ryb, dużej ilości warzyw, do tego ryże, kasze, makarony – oto najlepsze przedtreningowe dania obiadowe. Jeśli zaś planujemy do treningu przystąpić w godzinach rannych, warto zjeść przedtem śniadanie złożone z mleka i płatków zbożowych. Po treningu należy dostarczyć organizmowi składników pokarmowych, które utracił na skutek wysiłku fizycznego. Niebagatelną rolę odgrywają tu płyny – woda niegazowana, napoje izotoniczne, soki owocowe będą tu bardzo wskazane. Jedzenie zaś powinno zawierać w sobie odpowiednią ilość cukrów prostych i witamin – owoce, spożywane bezpośrednio po treningu, są w tym przypadku najlepszym wyborem. Jakiś czas po zakończeniu treningu należy zjeść duży posiłek, który będzie zawierał w sobie spore ilości białka i węglowodany złożone.