Naturalne sposoby na wzmocnienie organizmu

Naturalne sposoby na wzmocnienie organizmu

Jeśli często tutaj bywasz, nie trzeba Cię przekonywać, że sport to zdrowie. Co jednak zrobić, aby dodatkowo wzmacniać odporność, lub, gdy przydarzy nam się choroba, szybko wrócić do formy? Matka natura nie pozostawiła nas samym sobie.

Witamina D

Ze względu na geograficzne położenie Polski, jako naród jesteśmy narażeni na chroniczne niedobory witaminy D. Sytuację pogarsza fakt, że Polacy spożywają stosunkowo mało ryb. W związku z tym na okres od początku września do końca kwietnia zalecana jest suplementacja witaminy D (a w przypadku niedostatecznej ekspozycji na słońce w okresie letnim – przez cały rok).

Pamiętajmy, że witamina D nie tylko wzmacnia kości, ale również całościową odporność organizmu dzięki właściwościom przeciwbakteryjnym i przeciwzapalnym. Naturalnymi źródłami witaminy D będą przede wszystkim tłuste ryby, takie jak węgorz, sardynka, śledź czy łosoś.


Czosnek – domowy sposób sprawdzony od lat

Masz przeziębienie? Zacznij jeść czosnek, jeśli nie chcesz, aby przeszło ono w coś poważniejszego. Spożywanie czosnku to domowy sposób na chorobę, od lat z powodzeniem stosowany przez nasze babki. Czosnek swoje cudowne właściwości zawdzięcza dużej zawartości substancji wiruso- i bakteriobójczych: allicyn, tiosulfinatu, a także ajoenu, który wspiera limfocyty w walce z chorobą.

Bardzo ważne jest, aby chwilę przed spożyciem zgnieść czosnek nożem lub łyżką – dzięki temu komórki warzywa się otworzą i uwolnią wcześniej wymienione substancje. Dwa ząbki surowego czosnku dziennie w znacznym stopniu przyspieszy powrót do zdrowia.


Probiotyki – nie tylko z antybiotykiem

Większość z nas przyzwyczaiła się do tego, że razem z antybiotykiem lekarze przepisują nam również probiotyki, mające chronić „dobre bakterie” przewodu pokarmowego. Warto je brać nie tylko w trakcie choroby, ale również w celach profilaktycznych, ponieważ chronią one przed infekcjami. Stymulują układ odpornościowy, który może skuteczniej radzić sobie z patogenami.


Gdzie znajdziemy naturalne probiotyki?

W fermentowanych produktach mlecznych:

  •  w jogurtach naturalnych,
  •  w kefirach,
  •  w maślankach,
  •  a także w kiszonkach.

Na szczególną uwagę zasługuje kapusta kiszona, która jest źródłem zarówno probiotyków, jak i witaminy C.

Witamina C zapobiega infekcjom, a także skraca czas ich trwania. Pamiętajmy zatem, aby w naszej codziennej diecie pojawiały się produkty bogate w witaminę C: acerola, czarna porzeczka, sok z czarnego bzu, papryka, brukselka, brokuły, kiwi, truskawki oraz cytrusy.


Miód – naturalny antybiotyk

Miód również zapobiega infekcjom i przyspiesza powrót do zdrowia. Zawiera on bardzo dużo substancji biologicznie aktywnych: enzymów, witamin i składników mineralnych, które wpływają dodatnio na organizm.

Każdy rodzaj miodu będzie pomocny w przypadku przeziębienia, ale szczególnie warto sięgnąć po lipowy, któremu przypisuje się działanie: przeciwgorączkowe, wykrztuśne, napotne i lekko nasenne.

To wszystko sprawia, że miód idealnie sprawdza się w leczeniu infekcji górnych dróg oddechowych. Wiele osób dodaje miód do herbaty jako zamiennik cukru. Pamiętajmy, aby poczekać, aż napar ostygnie, ponieważ te prozdrowotne składniki zawarte w miodzie są bardzo wrażliwe na wysoką temperaturę, w której się rozpadają.

Bardzo skutecznym naturalnym sposobem na odporność jest też pyłek kwiatowy, o którym mówi się często w kontekście zdrowotnych zastosowań miodu. Aby spotęgować działanie obu tych naturalnych produktów, warto zmieszać pyłek kwiatowy z miodem, tworząc swego rodzaju napar-mieszankę na odporność.