Na czym polega dieta białkowa?

Na czym polega dieta białkowa?

Przyglądamy się jednej z najpopularniejszych diet ostatnich lat. Jakie są jej wady i zalety, kto może ją stosować i przede wszystkim – czy jest skuteczna i bezpieczna?

Od wielu lat, a w zasadzie od momentu, w którym zapanowała moda na szczupłą i wysportowaną sylwetkę, co rusz w obiegu społecznym pojawiają się informacje o nowej diecie-cud. Nic dziwnego, że od pewnego czasu rekordy popularności bije dieta białkowa, inaczej proteinowa, opracowana przez francuskiego lekarza Dukana, która – według zapewnień - pozwala na pozbycie się nawet 20 kilogramów w ciągu miesiąca. Jej podstawą są produkty wysoko proteinowe – mięso, ryby, jaja, owoce morza. Są to bardzo istotne dla organizmu pokarmy, białka służą bowiem do budowy tkanek i dzięki nim ciało może się regenerować. Ponieważ w przypadku diety Dukana organizm otrzymuje tylko białko, bez tłuszczów i węglowodanów, które są źródłem energii, zaczyna korzystać ze zgromadzonych w tkance tłuszczowej zapasów, co skutkuje szybką utratą wagi. Przy tym bardzo istotnym elementem diety białkowej jest konieczność picia dużej ilości płynów, ograniczenie spożycia cukrów i codzienna aktywność fizyczna, co samo w sobie stanowi pozytywne zjawiska sprzyjające procesowi chudnięcia. Cała procedura składa się z czterech faz. Pierwsza z nich, tak zwana faza uderzeniowa, może trwać od jednego do kilku dni, w zależności od tego, ile kilogramów chcemy zrzucić. Na tym etapie je się wyłącznie produkty białkowe – chude mięso, ryby, odtłuszczony nabiał, jajka. Faza druga, naprzemienna, trwająca 5 dni, polega na wzbogaceniu jadłospisu o niektóre warzywa i owoce, które spożywa się na zmianę z produktami białkowymi. Faza trzecia to utrwalanie osiągniętej wagi i uzupełnienie diety o niewielką ilość pełnoziarnistego pieczywa, żółtego sera i owoców. Każdy utracony kilogram wagi wymaga utrwalania przez 10 dni. Wreszcie faza ostatnia to etap ostatecznej stabilizacji masy ciała trwający w zasadzie do końca życia. Obowiązują wtedy znane zasady zdrowego żywienia, a jedyny odmienny wymóg to jeden dzień w tygodniu oparty wyłącznie na diecie proteinowej. Choć dieta rzeczywiście przynosi widoczne efekty, w związku z tym, że jej zasady zaburzają podstawy zdrowego odżywiania oparte na przyjmowaniu odpowiednich ilości składników odżywczych, przed jej zastosowaniem warto skonsultować się z lekarzem. Osoby przewlekle chore albo mające osłabiony organizm nie powinny na własną rękę wprowadzać tak drastycznych zmian do jadłospisu.