Jak walczyć z chrapaniem?

Jak walczyć z chrapaniem?

Mimo kilkugodzinnego snu odczuwasz zmęczenie, a twoi bliscy narzekają, że przez ciebie też nie mogli odpocząć? Chrapanie może być objawem wielu dolegliwości, warto wiedzieć, jak się go pozbyć.

Dotyczy ponad 40% mężczyzn i 25% kobiet. Bezpośrednią przyczyną jest zwiotczenie mięśni gardła, języczka i podniebienia miękkiego. Przepływające powietrze wprowadza w drganie mięśnie gardła, a poprzez ścieśnienie gardzieli mózg, serce i nerki nie dostają odpowiednich ilości tlenu. Zdarza się, że wymagana jest interwencja chirurgiczna, przed jej podjęciem dobrze jednak zastosować się do poniższych wskazówek:

1. Niezażywanie przed snem leków uspokajających bądź nasennych - powodują rozluźnienie mięśni.

2. Redukcja nadwagi - systematyczna gimnastyka wzmacnia mięśnie i organizm.

3. Wyleczenie infekcji dróg oddechowych - katar i powiększone migdałki wymuszają oddychanie ustami.

4. Zadbanie o dobre warunki snu - sypialnia powinna być wywietrzona, a powietrze w niej mieć odpowiednią temperaturę i procent wilgotności, by nie wysuszać błon śluzowych.

5. Odstawienie papierosów - dym podrażnia śluzówkę i drogi oddechowe.

6. Niespożywanie alkoholu na dwie-trzy godziny przed snem - rozluźnia mięśnie, przez co wywołuje efekt chrapania nawet u osób, których normalnie ten problem nie dotyczy.

7. Niejedzenie później, niż trzy godziny przed snem.

8. Płaska poduszka - chrapanie nasila się przy wysoko uniesionej głowie.

9. Spanie na boku - język nie zapada się w stronę gardła (można w plecy pidżamy wszyć piłeczkę pingpongową, by uniknąć samoistnego przekręcania się podczas snu.

 

Na rynku dostępne są bez recepty preparaty udrażniające - krople do nosa, spraye i przyklejane do podniebienia listki, które pomagają zachować odpowiednią wilgotność dróg oddechowych i powstrzymać wiotczenie mięśni. Podstawową zasadą jest jednak przestrzeganie higienicznego trybu życia, ograniczenie używek i zadbanie o dobrą kondycję fizyczną - efekty będą widoczne (a raczej niesłyszalne) już po kilku miesiącach.