Gluten: wróg numer jeden

Gluten: wróg numer jeden

Winowajcą wszystkich Twoich niedomagań zdrowotnych okazał się gluten? Od teraz dieta bezglutenowa przestanie być dla Ciebie tylko trendem kulinarnym, który znasz z blogów i modnych kafejek.

Komu i dlaczego szkodzi gluten?

Gluten to mieszanina białek, wchodzących w skład kilku rodzajów zbóż – głównie pszenicy, żyta, jęczmienia i orkisza. Zawiera się więc w produktach, które stanowią podstawę codziennej diety większości z nas. Jeśli cierpisz na nadwrażliwość na glutenu, oznacza to, że Twoje dolegliwości biorą się z jedzenia chleba, bułek, makaronów, naleśników, słodkich wypieków, klusek, pierogów i wielu innych dań, przetworów oraz smakołyków wytwarzanych z mąki pszennej, jęczmiennej, orkiszowej i żytniej. Gluten może powodować wiele schorzeń i dysfunkcji zdrowotnych, które wynikają z zaburzeń wchłaniania pokarmu. Jest produktem zakazanym zarówno dla osób chorych na celiakię (nietolerancję glutenu), jak i dla pacjentów ze stwierdzoną nadwrażliwością na ten składnik pokarmowy. Nadwrażliwość najczęściej wykrywa się u dorosłych. Mówimy o niej wówczas, gdy badania wykluczyły celiakię i nietolerancję pszenicy, a mimo to spożywanie produktów glutenowych powoduje te same reakcje, co u osób z celiakią (bóle brzucha, wysypki, biegunki, wzdęcia, zły stan cery, chroniczne zmęczenie, nadwagę, obniżony nastrój, migrenę itd.). Dla większości z nich przestawienie się na dietę bezglutenową to istna rewolucja, gdyż w przeciwieństwie do chorych na celiakię, przyzwyczajeni są do menu, w którym dominuje pszenica.

 

Masz co jeść

Nadwrażliwość na gluten pociąga za sobą konieczność zmiany dotychczasowych nawyków żywieniowych. Nie musisz jednak panikować – dieta bezglutenowa nie oznacza wcale konieczności rezygnacji z produktów mącznych, przekąsek i wypieków. Istnieje wiele innych zbóż i produktów, które z pewnością nie są Ci obce, a nie zawierają glutenu. To chociażby kukurydza, ziemniaki, soja, fasola, soczewica, orzechy, a także gryka, amarantus czy ryż. Z wielu tych produktów wytwarza się też mąki, które z powodzeniem mogą zastąpić mąkę pszenną czy żytnią. Kłopot w tym, że w przemyśle spożywczym są one wykorzystywane rzadziej, a co za tym idzie trudniej będzie Ci nabyć gotowy, bezglutenowy produkt (np. bezglutenowe pierogi). Większość posiłków należy przygotowywać samemu, a sklepowe etykiety dokładnie studiować i poszukiwać na nich symbolu przekreślonego kłosa (międzynarodowe oznaczenie produktów bezglutenowych). Początki mogą nie być łatwe, dlatego rozważ skorzystanie z pomocy dietetycznej i koniecznie zaopatrz się w fachową literaturę. Książki kucharskie o diecie i zdrowym odżywianiu pomogą Ci wybierać produkty bezpieczne i przygotowywać z nich ciekawe oraz smaczne posiłki. Na rynku wydawniczym znajdziesz mnóstwo wartościowych publikacji, dzięki którym bezboleśnie odzwyczaisz się od jedzenia produktów z pszenicy. Eksperci z zakresu zdrowego odżywiania i diet pokazują w nich, jak przygotowywać tradycyjne potrawy w wersji bezglutenowej.

Dieta wykluczająca gluten nie oznacza, że już nigdy nie zjesz chleba, chrupiących bułek, ulubionego ciasta, naleśników, klusek czy pierogów. Oznacza tylko, że będziesz zwracać o wiele większą uwagę na to, co jesz i zaczniesz częściej gotować samodzielnie.