Gdzie znaleźć witaminy i minerały, które zwiększą naszą odporność?

Gdzie znaleźć witaminy i minerały, które zwiększą naszą odporność?

Niedobory w organizmie najważniejszych minerałów i witamin są główną przyczyną obniżenia odporności, a w konsekwencji powstawania wielu chorób. W jaki sposób najprościej i najbezpieczniej je pozyskać, aby być chroniczne zdrowym?

Suplementy czy składniki z pożywienia?

Witaminy i minerały możemy pozyskać na dwa sposoby – albo poprzez dostarczenie ich wraz z przyjmowanym pożywieniem, albo też przyjmując gotowe preparaty uzupełniające niedobory. Okazuje się, że drugie z podanych rozwiązań jest konieczne wyłącznie w wyjątkowych przypadkach. Większość wspomnianych składników dostarczymy bowiem do organizmu spożywając duże ilości naturalnych owoców, warzyw i innych zdrowych pokarmów.

 

Gdzie znajdziemy kluczowe dla odporności witaminy?

Za powstawanie infekcji odpowiedzialne są w największym stopniu niedobory witamin C, D oraz E. Witaminę C dostarczymy najłatwiej zjadając każdego dnia kilka porcji owoców cytrusowych (cytryna, mandarynki, kiwi), polskiej dzikiej róży, czosnku, cebuli, pomidorów czy marchwi. Przyjmowanie tej witaminy jest całkowicie bezpieczne dla zdrowia, gdyż jej nadmiar usuwany jest z organizmu wraz z moczem. Witamina C znajduje ponadto zastosowanie w leczeniu już powstałych chorób – od zwykłej grypy aż po nowotwory.

Udział w budowaniu odporności ma również witamina D. Nie jest w tym miejscu prawdą często głoszony mit, że możemy ją znaleźć wyłącznie w promieniach słonecznych, chociaż jest to najskuteczniejsza i całkowicie darmowa metoda. Zawierają ją bowiem jednocześnie tłuste ryby, kurze jajka oraz grzyby.

Witaminę E pozyskamy zaś najłatwiej, kiedy wzbogacimy swoją codzienną dietę w ziarna roślin (kiełki pszenicy lub żyta, ziarna słonecznika), orzechy włoskie i laskowe, a przede wszystkim roślinne oleje. Pamiętajmy jednak, aby koniecznie kupować oleje nierafinowane, tłoczone na zimno. Świetnie sprawdzi się zwłaszcza oliwa z oliwek oraz olej lniany - zawierają największe ilości witaminy E.

 

Skąd pozyskać cenne minerały?

W przypadku najważniejszych minerałów sprawa wygląda bardzo podobnie, gdyż owoce i warzywa zawierają ich całe multum. Za naszą nienaganną odporność są odpowiedzialne w głównej mierze magnez, żelazo oraz potas. Pierwszy z wymienionych minerałów pozyskamy spożywając często świeży koperek, pestki dyni, kakao, siemię lniane, a także migdały. Najlepszym źródłem potasu są zaś chociażby brukselki, banany, figi, pomidory oraz awokado. Niedobory żelaza nie osłabią ostatecznie naszej odporności, jeżeli nie zapomnimy o regularnym spożywaniu szpinaku, jarmużu czy brokułów.

 

Pamiętaj więc, że najlepszym sposobem na zapobieganie chorobom jest odpowiednia dieta, bogata w cenne witaminy oraz minerały. Znając ich źródła, na pewno nie będziesz odwiedzać lekarza częściej, niż kontrolnie raz do roku.