Domowe sposoby na zaparcia

Domowe sposoby na zaparcia

Błędy w żywieniu oraz nieregularny tryb życia często przyczyniają się do powstawania dokuczliwej dolegliwości, jaką są zaparcia. Jak skutecznie sobie z nimi radzić za pomocą domowych środków?

Zaparcia potrafią być bardzo kłopotliwe i destabilizować normalne funkcjonowanie. Jak zlikwidować uporczywe poczucie ciężkości i niemoc wypróżnienia się? Z jakich powodów w ogóle pojawiają się takie dolegliwości? 

Przeważnie przyczyną są złe nawyki żywieniowe. Jeśli nasz pokarm w głównej mierze stanowią produkty ubogie w błonnik pokarmowy, artykuły wysoko przetworzone, fast foody, białe pieczywo, słodycze, jeśli do tego pijemy niewielkie ilości płynów, bardzo prawdopodobne, że to właśnie sposób żywienia jest powodem zaparć. Kolejna często występująca przyczyna to nieusystematyzowany tryb życia, jedzenie w pośpiechu, zmienne pory posiłków, bycie w ciągłym biegu. Powodem zaparć może być również zbyt znikoma ilość ruchu, siedzący tryb życia. Jeśli chcemy pozbyć się tej dolegliwości, należy przede wszystkim zmienić dietę i zadbać o regularność jedzenia oraz wykonywania innych codziennych czynności. Warto też zadbać o ćwiczenia fizyczne wykonywane kilka razy w tygodniu. 

Najlepszym sposobem na pozbycie się zaparć jest wprowadzenie do jadłospisu artykułów zawierających duże ilości błonnika. Warto, aby każdy posiłek zawierał w sobie tego rodzaju pokarmy. Do śniadań można na przykład wprowadzić płatki zbożowe, otręby i pieczywo pełnoziarniste, drugie śniadanie mogą stanowić świeże owoce, jogurty z musli, itp. Obiady powinny zawierać w sobie duże ilości jarzyn, w surowej lub gotowanej formie. Kolacje, podobnie jak śniadania, warto wzbogacić razowym pieczywem oraz innymi produktami z ziaren zbóż, a także surowymi warzywami. Na przekąski między posiłkami doskonale będą pasować suszone owoce (przede wszystkim śliwki) i orzechy. W zaparciach pomocne okażą się również specjalne herbatki ziołowe oraz siemię lniane. 

Jeśli będziemy spożywać wymienione produkty regularnie, zaparcia znikną. Pamiętajmy też o piciu dużych ilości niegazowanej wody. No, i ostatnia ważna rzecz – co dzień, najlepiej rano, należy znaleźć odpowiednią ilość czasu na to, aby spokojnie móc dłużej posiedzieć w toalecie.