Dieta na jesień a zwiększenie odporności

Dieta na jesień a zwiększenie odporności

Jeśli regularnie będziemy dostarczać naszemu organizmowi właściwą ilość składników pokarmowych, które sprzyjają wzrostowi odporności, możemy być spokojni – nie dopadnie nas żadne przeziębienie.

Jesień to czas, w którym znacznie wzrasta ilość zachorowań na przeziębienie i grypę. Możemy być zapobiegawczy i przygotować organizm na nadejście tej pory. Jeśli nie chcemy, by i nas dopadał uporczywy katar, kaszel lub inne przeziębieniowe dolegliwości, warto zadbać o odpowiednią dietę, w której znajdą się cenne dla systemu immunologicznego składniki. Ale uwaga, nie sposób zbudować odporności w krótkim czasie. Dlatego o właściwą dietę warto zadbać już latem. A jest to pora, która wybitnie sprzyja rozwojowi odporności. To właśnie w tym sezonie mamy praktycznie nieograniczony dostęp do świeżych owoców, takich jak: porzeczki, maliny, truskawki, aronia. Owoce te są niezastąpione w budowaniu odporności organizmu. Warto więc korzystać z ich obfitości, jak tylko się da. Dobrym pomysłem jest też zrobienie zapasów na jesień i zimę. Najlepiej owoce przechowywać w formie zamrożonej, nie tracą one wtedy zbyt wiele na wartości. W sezonie jesienno-zimowym warto też wprowadzić do swojej diety soki z porzeczki i aronii. Pamiętajmy jednak, aby były to naturalne, wartościowe soki bez sztucznych składników i cukru. 

Kiedy letnie owoce znikają, możemy wspomagać układ odpornościowy owocami, które dostępne są przez cały rok. Grejpfruty i pomarańcze w naturalny sposób stymulują produkcję białek odpowiedzialnych za budowanie odporności. Dostępne przez cały rok są również niektóre warzywa, z nich także można zrobić pożytek jesienią i zimą, jeśli zależy nam na podbudowaniu systemu immunologicznego. Jedzmy więc jak najwięcej surowych warzyw, przy czym dużą uwagę poświęćmy marchwi – niezwykle bogatej w witaminy i minerały, które pomagają organizmowi bronić się przed bakteriami i wirusami. Pamiętajmy także o czosnku i cebuli!

W jesiennej diecie, która ma sprzyjać rozwijaniu odporności, niebagatelną rolę odgrywają białka i kwasy Omega. Warto więc spożywać jak największe ilości ryb morskich oraz jajka w ilości kilku sztuk tygodniowo. Na koniec warto wspomnieć o produktach mlekopochodnych, takich jak jogurty, kefiry i maślanki. Oprócz tego, że są bogate w  pierwiastki i witaminy, to zawierają cenne probiotyki.